UNIT
1 KREATIVITI DAN REKA
CIPTA
Pengenalan
Pelajar telah belajar cara membuka dan memasang set
binaan pada tahun empat. Dalam tahun lima pula, pelajar akan belajar cara
membuka dan memasang kit model serta mempelajari system pergerakan kit model tersebut.
Matlamat ( Sasaran)
Kurikulum Reka Cipta bermatlamat
untuk melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif, inovatif dan inventif.
Pelajar boleh menyesuaikan diri dengan perubahan dan perkembangan teknologi
semasa dan menjadi penyumbang kepada pembangunan teknologi negara melalui
penghasilan sesuatu reka cipta.
Objektif
1.
Berfikiran kreatif, inovatif dan inventif
2. Peka
terhadap masalah persekitaran
3. Boleh
mereka cipta sesuatu barangan
4. Peka terhadap teknologi semasa
A. Kajian Reka Bentuk dan Kefungsian Produk
Kit model terdiri daripada komponen- komponen yang boleh
dicantumkan sehingga menjadi satu model yang lengkap. Terdapat pelbagai jenis
kit model di pasaran. Antara contoh kit model tersebut adalah seperti yang berikut:
(i) Membuka dan memasang kit model
- Alatan tangan
- Komponen Kit Model
Kit model kereta
Fungsi komponen

Sistem pergerakan kit model
B. Penyelesaian
Masalah
Sebuah meja telah digunakan untuk meletakkan buku di dalam kelas Badrul. Meja tersebut diletakkan di sudut bacaan. Dia mendapati meja tersebut tidak stabil dan melendut. Selaku Ketua Sudut Bacaan di kelasnya, dia perlu menyelesaikan masalah tersebut.
Situasi
di atas merupakan masalah yang biasa berlakunya di dalam kelas. Masalah
merupakan suatu situasi sukar yang perlu dihadapi oleh seseorang dalam
kehidupan seharian. Seseorang itu perlu berfikir untuk menyelesaikan sesuatu
masalah.
Kita
boleh mengenal pasti masalah yang dihadapi dan menyatakan masalah tersebut
dalam bentuk catatan atau pernyataan.
(i) Pencetusan dan penjanaan idea kreatif melalui projek eksperimental
Mengenal pasti masalah
Dalam kehidupan seharian, kadangkala kita menghadapi masalah dan sukar untuk menyelesaikannya. Oleh itu, kita perlu mengenal pasti masalah tersebut dan menyatakannya dalam bentuk pernyataan atau catatan.
Menjana idea kreatif bagi menyelesaikan masalah
Untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang telah dikenal pasti, beberapa cetusan idea perlu difikirkan. Hal ini dilakukan untuk menghasilkan produk yang baik. Proses penyelesaian masalah bermula dengan mencetuskan pelbagai idea kreatif. Penjanaan idea pula berlaku setelah idea dicetuskan. Yang berikut ialah contoh penjanaan idea bagi menyelesaikan masalah meja yang melendut.
Membuat catatan dan lakaran
Idea yang terhasil boleh dinyatakan dalam bentuk lakaran. Pelbagai lakaran yang dihasilkan membolehkan kita memilih lakaran yang terbaik. Kita juga boleh menggabungkan beberapa lakaran tersebut. Hal ini menyebabkan kita membuat keputusan yang lebih baik untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
(ii) Menterjemah idea kepada bentuk 3D
Lakaran yang terbaik akan menjadi panduan untuk membina projek tersebut. Lakaran ini memberikan maklumat tentang rupa bentuk, saiz, cara membuat dan sebagainya.
Memilih lakaran akhir projek eksperimental
Untuk memilih lakaran yang terbaik, perlulah mengikut beberapa langkah seperti carta aliran di bawah:
Merancang pembinaan projek
Setelah memilih idea yang terbaik, perlulah merancang untuk membina projek, seperti yang berikut:
Ss
(iii)
Membina projek eksperimental
Projek: Membina model meja
![]() |
1. Kenal pasti lakaran yang dipilih. |
![]() |
2. Terjemahkan lakaran yang diplih kepada bentuk 3D. |
![]() |
3. Sediakan bahan dan alatan yang diperlukan. |
![]() |
4. Bina projek eksperimental berdasarkan lakaran. |
![]() |
5. Uji projek eksperimental tersebut. |
(iv)
Mempersembahkan projek eksperimental
Pada akhirnya, projek eksperimental tersebut boleh dipersembahkan kepada orang lain.
C. Pendokumentasian
Keperluan pendokumenan dalam buku idea
Buku
idea merupakan laporan bertulis yang disediakan oleh murid. Ia mengandungi
maklumat tentang projek yang dihasilkan. Boleh digunakan sebagai:
(i)
Buku ciptaan
(ii)
Bahan rujukan
(iii)
Rekod maklumat projek
(iii)
Membina projek
eksperimental
Mengumpul dan merekod maklumat
Semua lakaran dan maklumat yang berkaitan dengan projek yang dihasilkan perlulah didokumentasikan. Maklumat tersebut boleh dikumpulkan dan direkodkan secara sistematik.
Maklumat tersebut boleh dijadikan bahan rujukan dan bacaan.
Membuat buku idea
Setelah mengumpulkan semua maklumat projek yang dihasilkan, kita boleh membuat buku idea. Contoh maklumat yang perlu ada dalam buku idea ialah:
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteapakah faedah projek meja dan ciri-ciri keselamatannya pula?
DeleteAPAKAH FUNGSI PROJEK MEJA PULA?
ReplyDeleteapakah mengenal pasti itu pula
ReplyDelete